Anchor – czym jest i jaką rolę odgrywa w SEO?

Każdy, kto rozwija swoją działalność w Internecie, prędzej czy później trafi na pojęcia z zakresu SEO oraz pozycjonowania stron. Zaniedbanie marketingu online może bowiem sprawić, że firma stanie się praktycznie niewidoczna dla odbiorców. Takie działania można prowadzić samodzielnie lub zlecić to specjalistycznym agencjom. Jednym z istotnych elementów SEO są anchory. Czym dokładnie są i jaką rolę odgrywają w SEO?

Czym jest anchor?

Pomimo tego, że każdy z nas ma do czynienia z anchorami na co dzień, nie każdy jest tego świadomy. Czym są anchory? – (więcej również we wpisie). Przede wszystkim nieodłącznym elementem każdej strony internetowej oraz podstawą działania wyszukiwarki Google, a co się z tym wiąże – jedną ze składowych dobrze zoptymalizowanej strategii SEO. 

Anchor, zwany również tekstem linku bądź tekstem kotwicy, to podlinkowane w tekście słowa, będąc hiperłączem. Najczęściej są one wyróżnione kolorem, podkreśleniem lub pogrubieniem. Jest to nic innego jak link wpleciony w tekst, po którego kliknięciu, użytkownik zostaje przekierowany na inną podstronę. Tekst kotwicy powiązany jest bardzo często z działalnością danej firmy czy też tematyką strony internetowej.

Tekst kotwicy – jaką rolę ogrywa w SEO?

Anchory w dużej mierze mają być ułatwieniem w zrozumieniu, gdzie dany link prowadzi. Ich celem jest także zachęcenie użytkownika do kliknięcia. To jednak nie wszystko. Są one jednym z podstawowych narzędzi wielu strategii SEO. Ich głównym zadaniem jest wzmocnienie siły hiperłącza. Tekst kotwicy jest ważny również z punktu widzenia Google. To właśnie one wskazują robotom, czego dotyczy strona internetowa. Anchor jest więc jednym z wielu czynników rankingowych dla wyszukiwarki. 

Budując test linku należy wziąć pod uwagę przede wszystkim jego jakość. Znacznie skuteczniejsze będzie umieszczenie na stronie internetowej jednego, dobrej jakości anchoru niż kilku przypadkowych, mało związanych z tematem. Należy postawić przede wszystkim na maksymalną dywersyfikację profilu linków, czyli m.in. stosowanie odmienionych i naturalnie wyglądających anchorów. System nie stawia już tak wysoko ścisłych fraz oraz exact match’y. Co więcej, w przypadku, kiedy takie teksty zakotwiczone będą przeważać na danej stronie, Google może nałożyć na nią filtr algorytmiczny lub ręczny, czyli potraktuje je jako tzw. spam.

Jakie rodzaje anchorów wyróżniamy?

Wyróżniamy cztery podstawowe rodzaje tekstów kotwicy.

  1. Zero Match. Zawierają one treść, która nakładania użytkownika do pożądanej czynności. Tego typu teksty kotwicy umieszczane są najczęściej w opisie CTA. Przykłady: kliknij tutaj, sprawdź, pobierz itp.
  2. Exact Match. Są one przeciwieństwem Zero Match. Zawierają treść opisującą pozycjonowaną frazę kluczową. Przykłady: tworzenie stron www, księgowa Warszawa, mechanik Rzeszów.
  3. Brandowe. Zawierają one w tekście zakotwiczenia nazwę firmy bądź też witryny.
  4. URL. Nie zawierają tekstu zakotwiczenia, a pokazują cały link do strony internetowej.

Wyróżniamy także: Partial Match, Phrase Match oraz obrazy.

Comments are closed.